Tips: Ta hand om din hud

lånad bild, klicka här

Jag gör inte så jättemycket för att hålla min hy så fräsch som möjligt, men jag försöker sköta den så bra som möjligt. Här kommer iallafall lite tips och så, saker som jag brukar göra för att hålla det fräscht.

När jag gör hemmaspa, vilket jag gör ungefär en gång i veckan, så brukar jag börja med att ta bort allt smink. Efter det så kokar jag upp vatten och häller ungefär 1 dl i en liten skål som jag låter svalna, resten häller i en bunke/handfatet. Sen sitter jag med huvudet över vattnet, med en handduk över huvudet i ungefär 10 minuter. Efter det peelar jag ansiktet, och sen lägger jag på ansiktsmasken. Efter det så tar jag resten av vattnet (som jag lät svalna) och lägger i något starkt te, och använder som ansiktsvatten.

Här kommer lite recept och annat...

- Tvätta ansiktet varje dag, med någon rengöringscreme.
Jag använder en Wash gel, en rengöringsmjölk och ansiktsvatten från Loréal, och även en dagcreme och en nattcreme där ifrån, allt i samma serie, och det funkar bra för mig som hade ganska fin hy.

- Kläm inte finnarna
Försök att inte klämma finnarna, det tar mycket längre tid för dom att försvinna, och det kan bli väldigt fula ärr.

- Ansiktsmask
Jag lägger ansiktsmask en gång i veckan ungefär. Antingen gör jag en egen, eller så köper jag någon. Jag brukar använda en gurkinpackning eller lerinpackning om jag köper, eller så gör jag en egen..
Recept:
Mot acne och finnar:
1/2 dl vatten
1 tsk honung
3 droppar vinäger
3 droppar citron

Återfuktande mask:
1/2 avokado
1 msk honung
1 msk naturell yoghurt

Djuprengörande mask:
1/2 avokado
1/2 msk vetekli
1 tsk salt

Välj den du vill göra och blanda ihop ingredienserna och stryk på i ansiktet.

Egengjord peeling
1 msk matolja
socker (så mkt som behövs, det ska inte vara jätterinnande)

Egengjort ansiktsvatten
Koka 1 dl vatten och häll i starkt te, låt svalna och så är det klart!


Det var väl det jag kan komma på just nu, och har försökt tänka ifall det är något mer. Men om jag kommer på något mer så skriver jag såklart upp det här senare.


Hoppas ni gillar inlägget, jag gjorde så gott jag kunde, och vissa ville ha om naglar
också så det kommer någon gång i helgen. Kommentera gärna så jag vet vad ni tycker :)
2010-09-17 - 21:51:29
Tips & Trix - 1 Kommentarer


Kommentarer
Postat av: hanna

skit roligt att läsa och bra tips.

mer såna här saker! :)

2010-09-18 @ 19:02:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0