Tips: Sköt om ditt hår

Jag tänkte nu skriva lite tips, på hur du kan sköta om ditt hår, det mesta för att du ska få längre hår snabbare, eftersom jag just nu håller på att spara ut till längre hår.

Jag har läst/hört att detta funkar, och självklart testat.
- Tvätta inte håret för ofta.
Man ska egentligen tvätta det max 3 gånger i veckan, jag tvättar det oftare, eftersom jag rider/sportar. Men när jag inte gör det försöker jag tvätta så lite som möjligt utan shampoo, men det blir ungefär 5 gånger i veckan för mig, skulle aldrig klara att göra det endast 3.

- Borsta inte håret så mycket
.
Jag borstar knappt mitt hår längre, bara innan jag duschar (sliter mindre om man gör det innan än efter, dels för att det inte blir så trassligt med shampot, och dels för att om man borstar håret när det är blött så går det av mycket lättare. Köp en svinborst, det är mycket bättre för håret.

- Undvik värme.
Om ni vill få längre hår måste ni sluta använda plattång, hårfön, locktång o.s.v. Jag använder det nästan aldrig längre, bara någon gång i månaden när jag ska göra något speciellt, och använder då värmeskydd. Låt håret självtorka.

- Gör inpackning ungefär varannan vecka.
Om du gör det för ofta så blir det bara som ett "täcke/hinna".
Antingen kan du köpa en riktig inpackning, men jag testade precis en hemmagjord hårinpackning, som jag först var lite skeptisk till, men som funkar riktigt bra.
Recept:
1 äggula (ja, det låter äckligt, men det ska vara jättebra för håret, och jag tycker det funkade kanon)
1-2 tsk olivolja
1 tsk honung

Jag lät det bara vara i ungefär 20 minuter, men nästa gång ska jag nog testa längre. Sen sköljde jag ut med kallvatten+shampoo, och sen mycket balsam två gånger. Det är bra att skölja ut det sista balsamet med kallvatten (alltid, inte bara i detta fallet) för då stänger sig hårstråna och går inte lika lätt av. (har jag hört)

- Sätt upp håret när du sover.
Du kan sätta upp det i en knut, fläta/flätor/, eller vanlig toffs på sidan (den sidan du oftast inte sover på).

- Klipp dig regelbundet.
Vänta inte med att klippa dig tills ditt hår har blivit den längd du vill ha det - du kommer få klippa av det igen. Klipp dig regelbundet istället, med ca 2-3 månaders mellanrum, eller när det blir slitet.

- Ät bra.
Få i dig alla vitaminer och mineraler och allt som kroppen behöver, det hjälper håret att växa fortare. Drick också mycket vatten.







Hoppas ni gillar det, ni får gärna kommentera vad ni tycker.
Vill ni att jag gör en för naglar och en för ansiktet också? :)
2010-09-14 - 21:45:43
Tips & Trix - 3 Kommentarer


Kommentarer
Postat av: sofie rosengren

skriv om naglar och ansikte ocksååååååååååååå !!!!!!! :)

2010-09-15 @ 09:25:49
Postat av: Anonym

tack för tippsen, jag vill gärna att du gör en för naglar och ansiktet också :)

2010-09-15 @ 16:36:47
Postat av: isabell

jaaaa, gör för naglar o ansikte meeed :)

2010-09-15 @ 18:10:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0